Viete, čo tankujete?

Dobrý pocit z jazdy nie je len o výkonnom športovom automobile. Nemenej dôležité ako to, na čom jazdíte, je fakt, ako sa o svojho štvorkolesového tátoša staráte. Základom je samozrejme pravidelná návšteva servisu, ale ani to nie je všetko. Dôležitou súčasťou starostlivosti o motor je aj palivo, ktorým svoje vozidlo kŕmite.

Nie je palivo, ako palivo

Palivá sa vo všeobecnosti delia na základné a prémiové, nazývané aj nadštandardné. Rafinérie musia rešpektovať európske normy, čomu zodpovedá „normovaná“ kvalita výroby na európskom trhu. V prípade benzínov vychádzajú z rafinérie varianty s oktánovým číslom 95 alebo 98 a vyšším. V prípade nafty vzniká priamo v rafinérii jeden základný produkt. Tu vstupujú do hry jednotliví predajcovia. Tí môžu základný benzín a naftu z rafinérie upravovať nad rámec štandardu tak, aby dali svojmu palivu špecifické vlastnosti. Tento proces nazývame aditivácia. Takto vznikajú tzv. nadštandardné či prémiové palivá. Záleží na jednotlivých výrobcoch, aké dodatočné vlastnosti paliva pridaním špeciálnych látok (tzv. aditív) zákazníkom prinesú. Vyspelé generácie aditív majú, napríklad, čistiace vlastnosti, znižujú trenie v motore, prípadne podporujú úsporu.

Prémiové palivá: áno či nie?

Stav motora sa zhoršuje opotrebovaním, starnutím súčiastok a množstvom iných faktorov. Na vine môžu byť aj karbónové usadeniny na ventiloch a všeobecne v celom palivovom priestore, ktoré znižujú tlak v jednotlivých valcoch. Ak sa chcete usadenín zbaviť, tankujte prémiové palivá s čistiacimi účinkami. Príkladom sú výkonné palivá Shell V-Power Nitro+.

Palivá označené ako Shell V-Power Nitro+ sú navrhnuté tak, aby aktívne čistili motor od usadenín, ktoré môžu znižovať jeho výkon a aby pôsobili v motore okamžite, už po prvom natankovaní. Zároveň vytvárajú na kovových súčastiach motora ochranný film a pomáhajú tak chrániť palivový systém pred koróziou.

Čo na používanie prémiových palív hovoria ľudia z fachu? Tu je názor Jaroslava Miškolciho, ktorý absolvoval štyri ročníky prestížnej motoristickej Rally Dakar v českom tíme Bonver Dakar Projekt ako technik a navigátor. „Veľa ľudí má praktickú skúsenosť s dlhodobým využívaním prémiových palív. Ja som toho názoru, že dlhodobé (cca 10 000 km) tankovanie prémiových palív s aditívami skutočne funguje. Na motore je cítiť nižšiu hlučnosť a lepšiu štartovateľnosť. Ten motor je jednoducho niekde inde. Denne som na aute najazdil tú istú trasu a pri používaní prémiového paliva išlo moje auto lepšie, hladšie, tichšie a som si istý, že okrem mňa si to užívala aj riadiaca jednotka.“

Potvrdenie čistiacich vlastností

Čistiace vlastnosti benzínových palív Shell V-Power Nitro+ potvrdil aj najnovší test laboratória spoločnosti SGS, ktorá patrí medzi celosvetovú špičku v oblasti inšpekcie, testovania a certifikácie. Laboratória SGS testovali palivá metódou „Dirty-Up & Clean-Up,“ ktorú tvorí 60 hodinový test pozostávajúci z 800 cyklov. Takáto záťaž zodpovedá zaťaženiu vozidla v mestskom prostredí.

Test spočíva v jednoduchom princípe, pri ktorom motor najprv bežal s jedným bežným palivom a následne sa celá skúška opakuje s druhým aditivovaným palivom s použitím pôvodných ventilov motora. Na ventiloch sa sleduje miera zanesenia usadeninami. Nasávacie ventily sa s pomocou presných analytických nástrojov vážia pred testom, aj po ňom a stanoví sa rozdiel v množstve usadenín.

Test sa uskutočnil s bežným benzínom BA95 vyrobenom v Čechách a v druhom kole s výkonným benzínom Shell V-Power Nitro+ 95. Kým pri použití bežného paliva, počas monitorovacieho cyklu, vzniklo 145 mg usadenín na jeden ventil, pri výkonnom palive Shell V-Power Nitro+ to bolo len 95 miligramov - čiže o tretinu menej. Experiment ukázal čistiace vlastnosti výkonného paliva Shell V-Power Nitro+ 95, čo potvrdili aj výsledky merania.

Viac o teste SGS

Viac o palivách Shell V-Power Nitro+

Partneri