20 rokov v branži alebo kde servisuje Michal Karpat?

Nahliadli sme za vás do Občianskeho zákonníka, aby sme prelúskali paragrafy, ktoré hovoria o reklamácii práce automechanika. Väčšina z nás vie, že bežná záručná doba je 24 mesiacov. Pri službách autoservisu však platia aj iné pravidlá.

S autíčkami sa hrával do siedmej triedy základnej školy a tie potom vymenil za testovacie autá, ktoré vozil domov jeho otec, motoristický novinár Rudolf Karpat. Michal v nich dokázal presedieť celé hodiny, až kým ich nemohol šoférovať. Po základnej škole ho zlákala hudba a Konzervatórium - hra na violu. Túžil vlastniť rovnaké Volvo, aké mal za totality Peter Dvorský, tak vyrazil na sólovú muzikantskú dráhu. Volvo dodnes nevlastní a nestal som sa ani sólovým muzikantom. Zlákala ho vôňa benzínu. Jazdecké skúsenosti získaval počas piatich sezón v pretekoch automobilov do vrchu aj v automobilových súťažiach rely. Automobilovej žurnalistike ho učil otec, ktorý je zakladateľom a dodnes vydavateľom mesačníka Autožurnál. Od roku 2013 vedie redakčný tím motoristickej relácie Motoring, vysielanej na televízii TA3.

Ako teda vníma úlohu servisu v starostlivosti o vozidlo skúsený Michal Karpat z Autožurnálu? Prečítajte si rozhovor.

Ako sa pozeráte na úlohu servisu v starostlivosti a životnosti motora? 

Pravidelná údržba auta je veľmi dôležitá. Pokiaľ majiteľ svojmu autu venuje starostlivosť, nie je dôvod aby na aute niečo odišlo. Aspoň taká je moja skúsenosť. Podobné je to v motoristickom športe. Niektoré špeciály majú presne určenú životnosť jednotlivých mechanických dielcov. Vy tú životnosť môžete prekročiť, diel môže vydržať nie 1000 ale 1200 km, no môže sa aj stať, že odíde presne pri 1002 kilometri. Preto, ak chce pretekár pravidelne dochádzať, ideálne je meniť všetky diely po najazdení odporúčaného počtu kilometrov. Inak sa môže stať, že hoci pred pretekmi je diel ešte dobrý, počas pretekov odíde a jazdec sa pripraví trebárs o pódiové umiestnenie. 

V bežnej premávke je tým umiestnením a bodmi za umiestnenie bezpečnosť - samotného vodiča a jeho posádky. S tým ale, že prehra môže mať fatálne následky. 

Čo môžem spraviť ja sám, aby mi auto vydržalo čo najdlhšie?

Dobre sa oň starať. Pravidelne ho servisovať, sledovať všetky potrebné náplne a ich stav, byť citlivý na prípadné poruchy a čo najskôr ich odstrániť, nech neprerastú v niečo väčšie. A samozrejme aj s rozumom jazdiť. Čítať dopredu povrch cesty, vyhýbať sa jamám a iným nástrahám, čím sa šetria nielen nápravy, ale aj disky a pneumatiky. Jazdiť pokiaľ možno čo najviac plynulo, nie agresívne, aby netrpeli jednotlivé komponenty auta.

Čo by si mal zákazník ako prvé všímať, keď príde do servisu?

Dobrý servis by som podobne ako pri všetkom hľadal v prvom rade podľa referencií. Dnes sa dá všetko nájsť na webe. Nie je problém dopátrať sa k informáciám.

Čo by mal dobrý servis/servisák mať?

V prvom rade chuť nájsť a odstrániť, resp. vyriešiť problém. To je asi najdôležitejšie. Za ďalšie, mal by byť poctivý a férový v prístupe a samozrejme skúsený. Keď viem, že sa môžem na niekoho spoľahnúť, tak som ochotný si aj priplatiť. Pretože mám istotu, že môj problém sa vyrieši vždy na prvýkrát a servis mi šetrí čas a námahu.

Máte jedného stáleho servisáka alebo striedate rozličných? 

Ako rodina a firma striedame dva, max 3 servisy, podľa značky a či je to novšie alebo staršie vozidlo. 

Je naozaj rozdiel vo veku vozidla? Je potrebné vyberať špecificky servis pre staršie auto napríklad?

Podľa mňa v prípade veku auta je to jedno. Rozhodujú skúsenosti a prax. Čím viac starých áut má niekto za sebou, tým lepšie sa v nich vyzná.

Ako je to so športovými a naopak rodinnými automobilmi? Sú nejaké špecifiká? Na čo si treba dávať pozor?

Pri športových autách rozhoduje technické vybavenie, ale ešte viac skúsenosť a znalosť nárokov daného auta. Pretože zbytočne má niekto technológiu, keď s ňou nevie robiť, alebo s ňou nechce robiť, aby ušetril a nevyzná sa v aute.

Pri športových autách by som sa orientoval na servisy, kde majitelia majú vzťah k športovým modelom, aktívne jazdia preteky alebo majú skúsenosť s prípravou pretekárskych vozidiel.

Veríte, že servisák môže byť univerzálny, alebo na každý problém treba vyhľadať špecifického odborníka?

To je od prípadu k prípadu, ale s pribúdajúcou technikou, novými materiálmi sa vyžaduje stále väčšia špecializácia mechanikov. Samozrejme okrem bežných servisných úkonov ako je výmena náplní a podobne.

Koľko cestujete za svojim servisákom?

V minulosti som s dvomi našimi autami jazdil až na východ Slovenska. Vždy som si urobil celodenný výlet. Dnes je to do 50 km za Bratislavou. Iný servis mám zase doslova vo vedľajšej ulici. 

Viete si predstaviť, že v prípade poruchy auta navštívite prvý servis poruke, alebo ste ochotní sa nechať odviesť aj cez pol Slovenska? 

Záleží na tom, o akú poruchu by išlo. Keď by to bola porucha, ktorá sa nedá odstrániť na mieste, nechal by som to na domáci servis, ktorý moje auto pozná. Každý zo servisov kam chodíme má vlastnú odťahovku, takže nie je problém sa dohodnúť. Pokiaľ by to bolo niečo menšie, určite by som hľadal pomoc v blízkosti udalosti. 

Je teda dôležité mať vlastného servisáka? Takého, ktorý dokonale pozná vaše auto?

Podobne ako je dobré mať vlastného lekára, je ideálne mať aj vlastného servisáka, ktorý auto pozná a vie čo potrebuje. Zároveň pozná aj vás, či sa k autu správate ako hulvát, alebo ste šetrný vodič a podľa toho si aj on vie naplánovať prácu čo všetko na aute skontrolovať a podobne.

S autami ste spojení cely život, trúfli by ste si na post servisaka?

Určite by ma to bavilo, pretože spoľahlivý servisák je niečo ako dobrý lekár, prípadne obľúbený miestny pekár a užitočná práca by ma napĺňala. Momentálne si to ale neviem predstaviť.

Partneri